لایت فقیه شعاعی از نور امامت است و انتخاب آن مستقیم و غیرمستقیم از جانب امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) است.(انتخاب علی قسمین: خاص و عام به دلیل فأما الفقهاء... حجتی علیکم و...) مردم یا خبرگان، انتخاب گر نیستند و نمی توانند چنین مقامی را انتخاب کنند بلکه خبرگان تنها این مقام را  کشف می کند، همان طور که برخی خبرگان مرجعیت را انتخاب می کنند.یعنی بررسی می کنند، ببینند شرایط در چه کسی جمع است،آن را معرفی می کنند.بنابراین خبرگان هم اگر ولی فقیه را معرفی می کنند به معنای انتصاب نیست بلکه به معنای کشف شرایط و ویژگی ها در فرد خاصی می باشد.همان شرایطی که در روایات به آن اشاره شده است مانند: خویشتن دار، حافظ دین خدا، مخالف هوای نفس، مطیع امر مولا و...

قال ابا عبدالله الحسین علیه السلام: مَجارِیَ الأُمورِ وَالأحکَامِ عَلَی أَیدِیِ العُلَماءِ باللهِ الإِمناءِ عَلی حَلالِهِ و حَرامِهِ. امام حسین علیه السلام فرمودند: اداره امور در دست علمای الهی است که امانتدار حلال و حرام خداوند متعال هستند.(بحار الانوار، ج 97، ص 79)

امام خمینی رحمۀ الله علیه می فرمودند: «ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاست.»

ولایت فقیه یعنی چه؟

آیۀ الله بهاء الدینی قُدّس  سره تعبیر جدید و زیبایی از ولایت فقیه ارائه نمود، و فرمود: فلانی آمد متزل ما سه جلد کتاب آورد و گفت: آقا ما در باب ولایت فقیه درسی گفتیم شما این کتاب ها را ببینید و نظر بدهید.به او گفتم: تو می فهمی ولایت فقیه یعنی چه؟ گفت: یعنی چه؟ گفتم ولایت فقیه یعنی: یک فقیه باید اول ولایت بر نفس خویش پیدا کند تا نفس بنده و غلام او شود و او به نفس خود دستور دهد که چه کند نه اینکه نفس به او فرمان دهد، وقتی چنین شد و مسلط بر نفس خویش شد، می شود امین الله و خدا هم می گوید تو دیگر به مردم خیانت نمی کنی و ولایت مردم را به او می دهد.این می شود ولایت فقیه.آیا به اینچا رسیده ای؟ آن آقا انصاف به خرج داد وگفت: خیر به اینچا نرسیده ام.چطور می شود که خداوند متعال زمام امور انسانها را به دست ولی فقیه بدهد.آن کس که دین شناس است، امین است، موضع گیری های او الهی می شود نه نفسانی.بنابراین زهد یک رابطه مستقیم با ولایت دارد، هرچه زهد واقعی تر و کامل تر باشد ولایت هم کامل تر و جامع تر می شود. (امام شناسی، استاد گنجی، ص 327)




موضوع :
امام شناسی ,